Blog

Sila slova – dvakrát mysli a raz hovor

Sila slova – dvakrát mysli a raz hovor

block-1549670_960_720

Možno to poznáte. Rodičia kričia na svoje deti: „nelez na ten strom, lebo spadneš.“ Ako deti lezú po tenkých konároch stromov, spadnú. Možno nie na prvý, ale na druhý alebo tretíkrát už určite. A tak sa naučia báť sa liezť na stromy. Keď už dieťa spadlo a prišlo za rodičmi s plačom, tak mu ešte povedia: „Vidíš, ja som ti to hovoril/a.“ a potvrdia si to svoje.

„Vládnutie slovami je najvyššia forma vládnutia.“ (neznámy autor) 

Slová dokážu byť manipulatívne

Nedávno som v reštaurácii zachytila jeden rozhovor. Finančný poradca hovorí svojmu klientovi: “Predstavte si, že ste si zlomili ruku alebo nohu.” Klient si to začne predstavovať. A vtedy mu v hlave prebehne tisíc myšlienok, obrázkov, ako to bude prebiehať, ako sa postará o rodinu, ako to bude s financiami a podobne. Poradca použil silné slová. Klient bez dlhého premýšľania uzavrel (ne)výhodnú úrazovú zmluvu. Však čo ak…

 

 

SLOVÁ sú:

S = silné, vedia pochváliť aj ublížiť

L = láskavé, slová hovorené s láskou majú silu

O = obrovské, majú obrovskú moc

V = výnimočné, niektoré slová používame zriedkavo a vtedy majú väčšiu váhu, napr. Milujem ťa!

A = aktívne, aktívne nimi ovplyvňujeme vývoj našich detí

 

V príbehu vyššie sme vám naznačili silu slov.

Rodičia mi povedali, aby som neliezla na strom, lebo spadnem. Aj som spadla.

attention-148478_960_720

Príbeh zo školy

V škole nám učitelia hovorili: “ste hlúpi, nič neviete!” A ja som sa potom naozaj cítila hlúpo. “Ako to, že si sa to nenaučila?!” Pritom som sa učila dlhé hodiny a doma som dané učivo aj vedela.

Keď sa mi niečo nepodarilo, nedostala som vytúženú podporu od učiteľa: “Nedám ti teraz zlú známku, vysvetlím ti to ešte raz, aby si tomu porozumela. Dokonca ani od rodičov doma: “Netráp sa, tú známku si opravíš”.

Na ceste zo školy na mňa striehli dve nástrahy. Prvou nástrahou boli zlí spolužiaci, ktorí síce nič nepovedali, ale ich pohľady hovorili za všetko. V ich očiach som bola hlúpa. Nenapísala som správne diktát alebo sloh, dostala som pätorku. Druhá nástraha – bližší priatelia/spolužiaci, ktorí ma ľutovali a hovorievali mi: “Neplač, učiteľka je na tebe zasadnutá.” Namiesto toho, aby som počúvala podporné vety ako napr. “Môžem ti to vysvetliť a zajtra sa prihlásiš a opravíš si známku”.

zivotologia

Dvakrát mysli a raz hovor

Dnes to už vidím inak. Z iného uhľa pohľadu. Ľudia ešte nepoznajú silu slov. Povedia prvé, čo im  napadne. Povedia vám bežne zaužívané vety, ktoré sami počuli. Frázy, ktoré možno počúvajú od svojho okolia. Ale neupriamia pozornosť na následok – na silu ich slov. Používajme preto radšej vlastné myšlienky, nie tie prebrané. Ako sa hovorí, radšej dvakrát meraj a raz rež. V našom prípadne, dvakrát si rozmysli čo povieš.

Rovnako to platí pri našich deťoch. Mnohokrát si neuvedomujeme silu slov, ktoré použijeme. Skúste sa preto nabudúce dvakrát zamyslieť, než niečo poviete svojmu dieťaťu.

 

Pozn.: Životológia je akreditovaný predmet, ktorý vedieme na školách, šitý na mieru pre stredoškolskú mládež. 🙂

#rozumiemedetom #ozsilarozvoja

Rozumieme deťom
Pretože veríme, že na prekonanie väčšiny problémov stačí kvalitne strávený čas s dieťaťom.

oz-rd

Bc. Petra Ragas (Kubešová) alias NELKA - profesiou lektor a mentor, s deťmi bláznivý animátor, koordinátor akcií osobného rozvoja pre deti, mládež a dospelých. - vyštudovala som animátorstvo, andragogiku a sociálnu prácu.  - venujem sa zážitkovému rozvoju detí, mládeže i dospelých. Aby ste aj vy objavili svoj potenciál! Autorka projektu „Rozumieme deťom“. - utužujem vzťahy. A to najmä rodičov a ich detí alebo priateľov navzájom. Podpora osobného rozvoja detí, ale tiež ich rodičov považuje za kľúčový v ich vývoji! ♥ - nielen deti sa učia viacerými zmyslami naraz a učenie ukryté v hre ich baví - platí to pre všetkých. ☺ Preto sú naše workshopy interaktívne, zamerané na komunikáciu a rozvoj. - vďaka skúsenostiam s veľkým počtom detí mám priestor skúšať, čo u detí funguje. Zistila som, že na prekonanie väčšiny problémov stačí kvalitne strávený čas s dieťaťom. Hlbšie pochopenie jeho túžob, motivácií, obáv a poskytnutie viac pozornosti. Pokiaľ deti nemajú dostatok pozornosti, prejavujú to pre nás často neprijateľne.  Zúčastňujem sa takmer všetkých akcií a pobytov, vymýšľam nové a nové aktivity, s tímom prepájame srdiečka detí i dospelých, poukazujeme na balans v rodine. Vzdelávam druhých – ale najmä seba. :)

1 Comment
Post a comment